Spreekwoorden klinken over het algemeen lekker in het gehoor. Het zijn korte, krachtige uitspraken die een waarheid of wijsheid bevatten. Recent werd ik zelf gegrepen door het spreekwoord “Een goed begin is het halve werk.” Wat de reden precies is weet ik niet, maar dit is wat er gebeurde toen ik mij er verder in ging verdiepen:

Goed beginnen?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan! bedacht ik mij. Toch is het goed om er eens bij stil te staan. Er zijn veel situaties denkbaar waarbij, met een beetje meer aandacht vooraf, betere resultaten geboekt zouden zijn. Sterker nog, soms lopen complete projecten stuk op te weinig voorwerk omdat een goed lijkend idee achteraf helemaal niet goed bleek te zijn. Wellicht werd er iets bedacht, waar geen vraag naar was. Dan is er onnodig veel geld verspild en had je aan het begin beter meer marktonderzoek kunnen doen. Maar ‘goed beginnen’ kan ook betekenen dat je net even die extra stap zet om te controleren of alles wel geleverd. Bijvoorbeeld als iemand ergens onderhoud moet uitvoeren.

Hoe begin je goed? – 4 tips voor onze branche

Geïnspireerd door dit spreekwoord ben ik eens wat tips op gaan schrijven waarmee je beter en efficiënter aan allerlei werkzaamheden kunt beginnen, die met installeren, onderhouden of inspecteren te maken hebben:

Tip 1: Gebruik een intakelijst

Om nog vaker goed te beginnen hebben wij zelf inmiddels een intakelijst gemaakt. Die gebruiken we om, bij het aannemen van een project, vooraf te checken of alle benodigde informatie en te gebruiken middelen aanwezig zijn. Het lijkt simpel, maar het is een uitermate doeltreffend voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemer. Ook iets voor jouw bedrijf?

Tip 2: Zorg ervoor dat ‘dubbel checken’ een tweede natuur wordt

De beste planning is de planning die je ook controleert. Dus als bijvoorbeeld een toeleverancier zegt dat er morgen iets bij een klant wordt afgeleverd om te installeren, check het nog even een dag van tevoren of ga pas rijden als je iets zeker weet.

Tip 3: Laat een collega vaker meekijken

Niets is menselijker om iets over het hoofd te zien. Het bereiken van ‘een goed begin’ wordt ook gestimuleerd door andere collega’s mee te laten kijken. Want misschien zijn zij het die net even die extra benodigde vraag stellen waardoor onnodige vertraging of miscommunicatie voorkomen wordt.

Tip 4: Overzie het grote geheel

Probeer, als je aan deelprojecten binnen één groot project werkt, ook te blijven kijken naar het totaal wat je samen aan het opleveren bent. Het voorkomt stagnaties of misschien wel het tijdelijk stilvallen van bepaalde werkzaamheden. Soms is het beter om eerst met z’n allen “Fase 1” te realiseren. In onze branche betekent dat bijvoorbeeld nog geen netwerkkasten plaatsen als de verbindingen nog niet liggen.

Door een goede planning vooraf voorkom je verspilde uren en hou je meer tijd over voor de werkzaamheden die je geld opleveren.

Bert Heggie – Directeur HekoNed